Inköp av varor och tjänster från land utanför EU (Import)

Import kallas det om man köper varor från ett land utanför EU:s momsområde och varorna transporteras till Sverige. I samband med importen är man som köpare skyldig att redovisa samt reglera eventuell tull till Tullverket och importmoms till Skatteverket. Importmoms avseende momspliktig verksamhet redovisas i affärsmomssystemet, medan importmoms för övrig verksamhet redovisas i kommunkontosystemet.

Redovisningsskyldigheten för import av vara inträder i den redovisningsperiod som Tullverket ställer ut en tullräkning eller ett tullkvitto. I momsdeklarationen redovisas dels beskattningsunderlag och utgående moms, dels avdrag för den ingående momsen. Beskattningsunderlaget utgörs av det tullvärde som Tullverket fastställer, tull och andra statliga skatter/avgifter och eventuella bikostnader för att få varan fram till säljarens verksamhetsplats.

I de fall varan importeras via ett ombud, exempelvis en speditör, tas importmomsen med som en post på ombudets faktura. Importmomsen får då inte dras av i skattedeklarationen förrän ombudet har tagit emot tullräkningen för importen. För att mottagaren ska veta när han kan ta upp importmomsen i sin deklaration, ska antingen en kopia på tullräkningen bifogas fakturan eller (så kallat förenklat förfarande) så ska ombudet ange på fakturan från vilket datum du har avdragsrätt för importmomsen på fakturan. Det sistnämnda, förenklade förfarandet har godkänts av Skatteverket.

Moms på fakturan som avser administrationskostnader med mera får dras av enligt allmänna bestämmelser. Antingen som kommun- eller affärsmoms beroende på om inköpet avser momspliktig eller momsfri verksamhet.

I det fall kommun köper en tjänst från en utländsk näringsidkare, så det viktigt att veta var tjänsten är omsatt. Tjänsten ska beskattas där den anses vara omsatt. Är den omsatt i Sverige så ska motparten inte debitera någon moms på fakturan. Däremot ska mottagaren ta upp tjänsten till beskattning för utgående moms.