Allmänt om moms i kommunen

En kommun kan bedriva momspliktig verksamhet på samma sätt som andra näringsidkare, men en kommuns huvudsakliga verksamheter är vanligen inom skattefria verksamhetsområden, vilket medför att verksamheterna ifråga är undantagna från moms och ingående moms inte kan lyftas i det ordinarie momssystemet. Tidigare hade Sveriges kommuner generell avdragsrätt för all ingående moms oavsett om den avsåg inköp inom den skattepliktiga eller skattefria verksamhetsdelen, men inom EU-området ingår inte kommuner i momssystemet och vid Sveriges inträde i EU var det nödvändigt att anpassa det svenska momssystemet till övriga medlemsländer. Sverige kunde inte behålla den generella avdragsrätten för kommuners ingående moms, utan övergick istället till att dela upp momsen i affärsmoms och så kallad kommunmoms.

Affärsmoms är den moms som tas ut vid försäljning av varor och tjänster i samband med momspliktig verksamhet. Verksamheter med affärsmoms redovisar moms enligt sedvanlig momslagstiftning och drar av ingående moms i den ordinarie momsdeklarationen.

Den så kallade kommunmomsen avser den ingående momsen inom kommunens övriga momsfria verksamheter.  Även denna ingående moms får lyftas, men den hanteras separat i ett särskilt system utanför det ordinarie affärsmomssystemet. Skatteverket använder i detta sammanhang termen ”momsersättning till kommuner”. Det handlar inte om moms i momslagstiftningens mening, utan om en rätt för kommunerna att få kompensation för ingående moms i momsfri verksamhet. Syftet med detta är att främja konkurrensneutralitet då man ska besluta om en tjänst ska upphandlas på entreprenad eller utföras i egen regi.

Sammanfattningsvis handlar det alltså om vad som är momspliktig respektive momsfri verksamhet och därmed inom vilket av de två ”momssystemen” den ingående momsen ska hanteras. Ingående moms vid inköp av varor och tjänster som har ett samband med momspliktig försäljning ska redovisas som affärsmoms i den ordinarie momsdeklarationen (affärs-momssystemet). Ingående moms vid inköp för den momsfria delen av kommunens verksamhet redovisas som kommunmoms i kommunkontosystemet och hanteras därmed utanför det ordinarie momssystemet. Det är viktigt att de två momssystemen hålls isär och att det som kan klassificeras som affärsmoms också hanteras som sådan.

Utgående moms redovisas alltid som affärsmoms då den endast förekommer i samband med momspliktig verksamhet.