Inkasso
I de fall en kund inte betalar trots utskickad påminnelse, så går fordran vidare till inkasso 25 dagar efter att den har förfallit. Stadens inkassoverksamhet hanteras av Visma. Alla kontakter och informationsflöden mellan staden och Visma hanteras av SLF ekonomi och styrning. Förfallna kundfordringar sänds via fil till Visma för utskick av inkassokrav. Om kunden inte betalar trots inkassokrav så gör Visma en bedömning av ärendet gällande fortsatt kravhantering. Visma väljer att sända ärendet till Kronofogden om deras uppgifter visar att kunden har en betalningsförmåga. Om Visma bedömer att kunden inte kan betala inom rimlig tid så lägger de ärendet på bevakning, så kallad inkassobevakning.
I de fall en förvaltning av misstag skickar ett ärende till inkasso, som SLF Ekonomi därför får återkalla, står förvaltningen själv för inkassokostnaden (f.n. 180 kr) och eventuella kostnader för Kronofogdemyndigheten.