Avbetalningsplaner

Stadens grundprincip är att tillmötesgå inkommande önskemål från kunder om att lägga upp avbetalningsplan. Hur planen ska se ut avseende hur lång tid beloppet ska betalas av på avgörs från fall till fall. Dock får inte månadsbeloppet som kunden ska betala vara lägre än 250 kronor och den totala tiden att betala tillbaka skulden får sättas till maximalt 3 år.

Varje förvaltning kan själva göra överenskommelser med sina kunder om avbetalningsplaner. Den praktiska administrationen av detta i ekonomisystemet görs dock centralt (SLF ekonomi och styrning) för att säkerställa en enhetlig hantering av detta gentemot alla stadens kunder. När du har kommit överens med en kund om avbetalning, maila nedanstående information till kundreskontra@helsingborg.se

  • Kundens namn
  • Kundnummer
  • Faktura/fakturor som ska läggas på avbetalning
  • Överenskommen tidsperiod/månadsbelopp

SLF Ekonomi och styrning registrerar detta i ekonomisystemet och skickar en skriftlig bekräftelse på överenskommen avbetalningsplan till kunden.

Den avbetalningsplan kunden får hem utgör underlag för de inbetalningar som ska ske. Det är viktigt att upplysa kunden om detta då man kommer överens om avbetalningsplan, så att det är tydligt för kunden att inga fakturor kommer att skickas ut för respektive betalningstillfälle enligt planen. Om kunden missar ett av betalningstillfällena i planen så kommer dock en påminnelse att skickas ut i samband med övrig påminnelsehantering för staden. Om en kund missar betalning trots upprepade påminnelser, så avslutar SLF Ekonomi och styrning avbetalningsplanen och kundens skuld går i stället vidare till inkasso.

Staden tar inte ut någon avgift för upprättande av avbetalningsplan.