Autogiro
Ekonomisystemet innehåller funktionalitet/stöd för att ge stadens kunder möjlighet att betala via autogiro. En förvaltning som vill erbjuda sina kunder detta, kontaktar SLF Ekonomi och styrning för diskussion om möjligheten till genomförande.
En kund måste lämna in ett medgivande för varje typ av avgift, exempelvis ett för miljöavgift och ett för barnomsorg. I ekonomisystemet slår ett autogiromedgivande igenom på allt som faktureras på det aktuella kundnumret. Om ni fakturerar flera olika typer av avgifter på samma kundnummer så måste ni alltså se till att ta in medgivande på samtliga avgiftstyper för att säkra att ni uppfyller ställda rutinkrav.
En kund kan ibland förekomma flera gånger i stadens kundregister med olika kundnummer, exempelvis om kunden har kopplingar till flera av våra förvaltningar som i ekonomisystemet har egna, separata kundregister. Det är viktigt att vi alla är tydliga mot de kunder som önskar autogiro att de kommer att behöva ansöka om att få detta hos respektive förvaltning de är i kontakt med i de fall de önskar autogiro för samtliga sina fakturor från staden.
Medgivande kan lämnas in till staden på ett av två följande sätt;
- Via e-tjänst på helsingborg.se, där medgivandet kan signeras med hjälp av e-legitimation.
- Signera och lämna in medgivande på pappersblankett som tillhandahålls av staden.
Obs: Medgivandet omfattar endast fordringar som uppkommer efter inlämnat medgivande.