Kravkoder

I ekonomisystemets kundreskontra arbetar vi med något som kallas kravkoder. En kravkod innehåller information om och styr följande;

  • Betalningsvillkor
  • Fakturaavgift
  • Om och när en första påminnelse ska gå ut
  • Om och när en andra påminnelse ska gå ut
  • Påminnelseavgift
  • Bokföring av påminnelseavgift
  • Upplupen ränta på påminnelseavgiften
  • Bokföring av upplupen ränta på påminnelseavgiften
  • Minimibelopp (skuld till staden) för kravhantering
  • När en skuld går vidare till inkasso

Stadens kunder delas i ekonomisystemet in i kundgrupper och till varje kundgrupp knyts en kravkod som därigenom styr krav- och debiteringshanteringen för den gruppen. Avsteg kan göras på kundnivå vid behov. Varje förvaltning äger sitt eget kundregister och väljer själva vilken kravkod som ska tillämpas för respektive av sina kundgrupper. Kravkoderna som är möjliga att välja bland tas fram centralt av SLF Ekonomi och styrning. En av kravkoderna är utsedd till ”huvudkod” och är den man i största möjliga utsträckning ska tillämpa. Detta är för att uppnå en så enhetlig hantering gentemot stadens kunder som möjligt.

En sammanställning över de kravkoder som finns tillgängliga i ekonomisystemet hittar du nedan. Innebörden av kravkoderna och rutinerna som de är en del av, gäller också för den del av stadens fakturering som görs i andra system än Unit4 ERP.