Fakturering

När en försäljningsorder har gått igenom hela arbetsflödet och blivit beslutsattesterad i ekonomisystemet, så landar den som ”klar för fakturering”. Själva fakturakörningen som genererar kundfakturorna, antingen för lokal utskrift eller i en fil till extern printleverantör, görs i desktop-miljön av SLF Ekonomi och styrning. I desktop-miljön finns även övriga funktioner tillgängliga som avser kundfakturor och kravhantering.

Stadens målsättning är att vi ska fakturera våra kunder så snart som möjligt efter att vi levererat en tjänst (om denna inte har betalats kontant).

Med syfte att undvika att fakturera orimligt låga belopp (kostnaden för hanteringen överstiger intäkten), så väl externa som interna, så är 25 kronor satt som minimigräns för fakturering.  Om någon skapar en försäljningsorder med ett totalbelopp som understiger denna gräns så ska denna att stoppas av kontrollattestanten och skickas tillbaka till registreraren. När en registrerare återfår en order, antingen på grund av för lågt totalbelopp eller för att någon längre fram i attestflödet har avvisat den, så följer det med en standardkommentar om just detta. I de fall en attestant i flödet har valt att avvisa en försäljningsorder tillbaka till registreraren bör denna alltid skicka med en extra förklaring till avvisandet så att registreraren förstår vad som behöver åtgärdas.