Undantag från grundutförandet med påminnelser

För kundgrupper där det av olika skäl föreligger särskilda omständigheter som motiverar avsteg från stadens huvudsakliga rutin så kan undantag göras. Detta styrs med hjälp av kravkod. Berörd förvaltning kan för dessa kundgrupper välja en kravhanteringsprocess som innebär att det 10 dagar efter första betalningspåminnelsen skickas ytterligare en påminnelse. Ingen av dessa påminnelser beläggs med påminnelseavgift. Denna kravprocess förs heller inte i förlängningen automatiskt vidare till inkasso.

Ovanstående är ett undantag mot grundförfarandet och ska, med tanke på rättvisa och likabehandling, vid behov väljas som en lösning för en hel kundgrupp eller för en viss tjänst.

För miljöförvaltningens kunder finns också ett avvikande förfarande med anledning av lagkrav i miljöbalken och livsmedelslagstiftningen. Detta innebär att man inte skickar ut någon betalningspåminnelse utan i stället en så kallad betalningsuppmaning. Om kunderna inte betalar trots uppmaning så sänder staden dessa till Intrum för vidare kravhantering som är anpassad efter miljöbalken och livsmedelslagstiftningen.

På interna fakturor skickas inga påminnelser och de kan heller inte gå vidare till inkasso.