Betalningspåminnelser

Om en kundfaktura inte blir betald i tid så följer processen efter förfallodatum fasta rutiner. Dessa styrs i ekonomisystemet av så kallade kravkoder som sätts per kundgrupp. Läs mer om detta under egen rubrik. I ett första steg jobbar staden med påminnelser för att få in sina pengar. Blir fakturan trots detta inte betald så går den vanligen vidare till inkassokrav. En del kundgrupper har dock en kravkod som genererar två påminnelser innan nästa steg i processen. Staden har avtal med Visma som hanterar stadens inkassokrav.  Läs mer om kravhanteringen under egen rubrik i detta kapitel.

10 dagar efter att fordran är förfallen till betalning så skickar staden ut en första betalnings-påminnelse till kund. Det är viktigt att vi har en kontinuerlig och effektiv bevakning av stadens fordringar för att kunna ställa krav mot gäldenären så pass snart efter förfallen betalning. I de fall kunden får en andra påminnelse så går denna ut efter 20 dagar.

På påminnelser anges kontaktuppgifter till både SLF Ekonomi och styrning och aktuell förvaltning (för frågor om innehållet). Undantaget är SFF och VOF där Kontaktcenter står angivet på påminnelserna istället för SLF Ekonomi och styrning.

Staden strävar efter att ha så enhetliga rutiner som möjligt i alla aspekter av hanteringen av kundfakturor. Ovanstående rutiner kring påminnelser ska därför följas i största möjliga utsträckning. Undantag från grundförfarandet förekommer dock – se separat rubrik.