Kundreskontra

Såvida inte annat uttryckligen anges, så beskrivs i Ekonomihandboken hantering av kundfakturering och kravverksamhet i stadens ekonomisystem Unit4 ERP. I de fall fakturering sker i något av stadens verksamhetssystem, så ansvarar berörd förvaltning för att ta fram rutiner för detta och se till så att dessa ligger i linje med det som beskrivs i detta kapitel. Det är viktigt ur ett kundperspektiv att vi strävar efter att ha en så enhetlig hantering som möjligt. För en kund med flera olika kontaktytor mot staden så upplevs det otydligt och förvirrande med olika rutiner avseende exempelvis påminnelser och kravhantering. De olika förvaltningarna uppfattas av kunden som en och samma avsändare.

Helsingborgs stad skickar årligen ut ett stort antal kundfakturor. Som exempel kan nämnas år 2020 då cirka 225 000 fakturor nådde stadens kunder. Våra kunder är både privatpersoner och företag och det som faktureras är exempelvis bygglov, förskoleverksamhet, äldreomsorg och olika tillstånd.

Ansvarig skribent är Helen Nilsson.